Du bør sjekke forsikringene dine minimum en gang i året. Er det lenge siden sist? Det er en del å spare på å sjekke.

Høy profitt

Det har aldri vært lettere å få en lavere pris:

  • Høy profitt: Forsikringsselskapene tjener relativt mange milliarder i Norge
  • Hard konkurranse: Det er flere små datterselskap i markedet, f.eks DNB, Rema og Storebrand. De ønsker å øke markedsandelene sine.

Å miste en kunde kan koste selskapene en del. De har mye penger og vil derfor gå ganske langt for å beholde deg som kunde.

Sjekk pris på forsikring

Vi er flinke til å har bilen på service, dra til tannlegen, sjekke at barna har nok ull før vinteren. Hvorfor gjør vi ikke dette oftere med forsikringene? Det er mye å spare på å lage en vane her. Sjekk forsikringene dine en gang i året. Det vil ta mindre tid enn å ha bilen på service, i tillegg er det helt gratis. Dette er en av de få tiltakene du kan gjøre gratis for å spare penger. De andre koster deg som regel penger.

Slik gjør du det

Få tilbud: Du kan lett finne ut om dine forsikringer er overpriset.

Anbudstjenester: Du kan legge inn informasjon om huset, bilen, innbo på i skjemaet. Du velger selv hvem av forsikringsselskapene som skal komme med tilbud på dine forsikringer. Kort tid etter skjema er sendt vil du motta tilbud fra de valgte selskapene.

Nettsteder: Du kan også gå inn på forsikringsselskapet sin egen nettside. Flere selskap vil la deg se hvor mye en forsikring koster på nettet. Da vil du ikke motta priser fra flere konkurrerende selskaper. Punkt a) vil derfor kanskje være det mest effektive for å få en lavere pris.

Finansportalen.no: Denne siden vil også gi deg priser fra forskjellige forsikringsselskaper, etter at du har lagt inn dine forsikringsopplysninger.

Prut: Hvis du er fornøyd med ditt gamle forsikringsselskap kan det være en fordel å bli. Når du mottar tilbud fra konkurrentene kan du kontakte selskapet ditt og be dem om å matche tilbudet. Det vil koste mye for dem å miste en kunde. Har selskapet derimot skrudd opp prisen de siste årene uten å informere deg. Kan det tale imot å bli som en kunde hos dem.

Flytt: Hvis du ønsker å bytte forsikringsselskap er det en lett prosess. De fleste vil hjelpe deg og flytte dine forsikringer. Men sørg for at de sier opp de gamle forsikringene, ellers vil du betale dobbelt opp.

Spar tusenlapper

For noen år siden gjennomførte Tjenestetorget en analyse av kundene som valgte å flytte forsikringene sine til et annet selskap. Av de 11.000 som deltok var det 3600 som svarte. De sa at de sparte en god del på å bytte forsikringsselskap. Ved å bytte sparte over halvparten 2.500 kr. 20 prosent svarte at de sparte minst 5000 kr ved å bytte. Av alle som deltok på undersøkelsen sier over halvparten at forsikringene deres koster i overkant av 10.000 kroner. 15 prosent svarte at de bruker mer enn 18.000 kroner på forsikringer. Det vil si at du har en god timelønn på å fylle ut et skjema, og vente på noen tilbud. Bruk et par minutter og fyll ut skjemaet vårt. Det vil lønne seg.

Få medlemsrabatt

Når du er på jakt etter nye forsikringer, er det viktig å opplyse forsikringsselskapene om du er medlem av en organisasjon. Dette kan gi deg rabatter, slik at du slipper å betale unødvendig mye. Det er flere fagforeninger som har avtaler med forskjellige forsikringsselskaper som kan gi deg gode priser. Hvis du får rabatter er det viktig at du er oppmerksom på at du fortsatt kan få en bedre totalpris hos en annen konkurrent. Enten det er en anbudstjeneste eller forsikringsselskapets hjemmeside du skal legge informasjon på, vil det som regel komme et alternativ hvor du kan fylle ut om du er medlem av en organisasjon.

Bilbonusen øker

En høy bilbonus er veldig bra å ha. Hvis du bytter forsikringsselskap med jevne mellomrom vil som regel bonusen øke. Hvis du er under 23 år, er forsikringspremien spesielt høy. Da kan du ta en liten snarvei å bytte deg til en høyere bonus. Normalt sett tar det ca. ett år før bonusen din vil øke. Men hvis du har kjørt uten skader i et halvt år, og du bytter selskap vil de som oftest øke bonusen din med 10% når du bytter. Det er derfor viktig at du ikke bytter når du kun har hatt forsikringen din ett sted i 4 måneder, men venter til det har gått et halvt år.

Sjekk hva som ikke dekkes:

Nordmenn er som regel glad i å betale minst mulig for forsikringer. Men det er veldig viktig at du ikke kun går etter pris, og sjekker hva slags dekning du får om du bytter selskap. Boligforsikringer er et godt eksempel på dette, de er som regel ganske forskjellige. Her kan du se noen av de mest normale tingene som ikke dekkes gjennom en standard husforsikring:

  • Råte, sopp og insektskader
  • Dyre enkeltgjenstander som kunst.
  • Setningsskader, skader som skylder konstruksjonsfeil og fundamentering.
  • Skader som kommer fra utett tak.

Du burde sjekke om du har dekning for dette hos det gamle selskapet ditt, og se om du har fått det i det nye tilbudet. Da blir det mer riktig ved sammenligning av pris. Det er flere tilleggsforsikringer som dekker skader som vannskader, råte og sopp. Husk og sjekk om det er dyrere i det nye selskapet med tilleggsforsikring enn hvis du hadde fått det i det gamle.

Sjekk forsikring på bil

Bilforsikring varierer ofte i pris basert på hvilken dekning du har. Sjekk om du har muligheter for leiebil og veihjelp i din nye forsikring. Egenandelen burde være omtrent lik som i den forrige forsikringen din. Du kan få tilbud og sammenligne dette lett ved å sende forsikringer på anbud hos oss. Da kan du oppgi hvilke vilkår du ønsker at forsikringene skal dekke. Det er fremdeles viktig at du leser over de forskjellige vilkårene. Det er noen forsikringsselskaper som har vilkår og egenandeler som varierer fra det «normale» i denne bransjen.

Sjekk forsikring - Det lønner seg